Skip to main content

Att vara miljövänlig och hållbar ska belönas, det tycker iallafall Pressbyrån och 7-Eleven som nu uppmuntrar deras kunder att ta med sin egna kaffemugg, och få en belöning.

Klädbutiker har valt att ta betalt för påsen och nu tar Pressbyrån och 7-Eleven betalt för kaffemuggen. Eller rättare sagt, om du tar med din egna mugg får du 3 kronor rabatt på ditt nybryggda kaffe. Frågan om plastkonsumtion har blivit en högaktuell politisk fråga pågrund av den stora nedskräpningen i haven och naturen. EU har därför beslutat att förbrukningen av engångsartiklar av plast ska minska. Detta är en kampanj kedjorna har tillsammans med stiftelsen Håll Sverige Rent, där målet är att sänka förbrukningen av engångsmuggar med en halv miljon redan första året. Det är motsvarar cirka 5% av deras totala försäljning av kaffe varje år.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första att ansluta sig till kampanjen som har kommit igång nu i maj. Enligt Mariette Kristenson, VD för Reitan Convenience Sweden hoppas hon och tror att kedjorna kan vara med och förändra ett beteende eftersom de når sån stor andel av befolkningen runt om i hela Sverige. Butikerna har även bestämt sig för att ta in miljövänliga engångsmuggar, med 25 procent mindre klimatpåverkan och att deras kaffe ska vara ekologiskt eller UTZ-Certifierat.

Vi på Deligate tycker kampanjen är fantastisk med uppmuntran till en mer hållbar livsstil och mindre förbrukning av plast.

Keep up the good work! 

 

Bild: https://www.hsr.se/nyhet/2019/ny-berakning-svenskarna-anvander-en-miljard-engangsmuggar-varje-ar

One Comment

Leave a Reply