Skip to main content

Trendspaning 2020

För 16:e året i rad har Food & Friends trendspanat inför kommande år. 2020 har mycket intressant att erbjuda – Vad sägs om ”food wrapped in food”, Taiwanesiskt cheese tea och svampkaffe?

Förord hämtat från ”The woke up call – Food & Friends trendspotting 2020”:

Många av förändringarna som gjorts inom mat och dryck är bra: Att minska miljöpåverkan. Att förbättra förpackningar. Att ta vara på waste. Att utveckla dess fysiska och mentala påverkan. Men det räcker inte. Förväntningarna fortsätter att skruvas upp, nu även med fokus på sociala frågor: Hur kan det vi äter göra skillnad i andra människors liv? Svaret syns på din tallrik i form av nya ingredienser, oväntade tekniker och ett förnyat fokus på det lokalproducerade. Våra val runt mat och dryck kan vara en del av lösningen. Dags att vakna upp till nya normer i matvärlden.

Food Halls

Tanken med flera olika restauranger samlade i samma lokal är inte direkt ny, men konceptet har uppgraderats och spås utvecklas än mer. I Food Halls kan du förvänta dig restaurangnivå på ditt besök. Maten, drycken, porslinet och glasen, allt ska kännas ”på riktigt”. I Food Halls kan vi mötas i stora sällskap och alla kan äta precis det vi är sugna på. Perfekt!

Asiatisk mat

Den asiatiska trenden fortsätter att växa. Japansk curry, kinesiska Bings, Steamed Rice Rolls och det filippinska köket är några av de nya trenderna. Dessutom är det hög tid att lära sig dricka ostte*. Japp, te med ost!

*Cheese tea – kallt te som toppas med färskost, grädde, mjölk, socker och salt som vispas till ett fluffigt skum.

Bärbar mat

Vi äter allt mer på språng och en het trend för att göra den lättare att ta med sig sin mat på ett mer miljövänligt sätt är att rulla maten, ”Food wrapped in food” gör att du bara behöver en servett för att ta med dig din måltid. Full fart framåt!

Do good

Det vi äter utgör ungefär en tredjedel av vår klimatpåverkan, klimat- och miljöaspekter fortsätter att vara stort kring mattrenderna, men även sociala frågor blir viktigt att jobba med. Utöver klimat- och miljöfrågor förväntas företag allt mer att agera i sociala frågor, ”to do good”. I restaurang- och butiksvärlden hittar vi redan många exempel där man hjälper utsätta människor.

Lokalproducerat

I Matrapporten 2019 från Food & Friends visar det sig att lokalproducerat är den viktigaste faktorn när vi handlar. Nu har dessutom våra bönder börjat experimentera med grödor som vanligtvis inte ses som svenska. Vad sägs om sötpotatis, quinoa och wasabi från Sverige?

Restauranger och barer blir allt mer intresserade av lokalproducerade råvaror. Där finns en lång historia av att erbjuda lokala delikatesser och det lokala blir allt mer viktigt. Men även butiker visar intresse, inte minst när det gäller färskt kött. Det här vill vi se mer av!

Nya ingredienser på tallriken

Vi söker hela tiden variation på tallriken och letar i större utsträckning ersättning för kött som proteinkälla. En av de ingredienser vi kommer att se mer av är svamp. Många asiatiska kök använder redan svamp som en basingrediens. Vi kan förvänta oss svamp i alla dess former, till och med i kaffe!

Du kanske har hört talas om svampkaffet redan, det har nämligen blivit stort i bland annat USA redan. Nu spås fenomenet sitt genomslag även på hemmaplan. Svampen är fylld av antioxidanter och har flera positiva hälsoeffekter. Pigg och frisk på en gång, superbra!

Protein av så gott som ingenting

Finska Solar Foods har skapat en process där man utvinner protein ur koldioxid, vatten och solljus. Produkten heter Solein och planeras att börja produceras under 2021. Protein framtaget från så gott som ingenting med andra ord, wow!

 

Läs hela trendspaningen från Food & Friends här: The woke up call – Food & Friends, trendspotting 2020.

Leave a Reply