Skip to main content

Datumrabatten, som låter kunderna själva sänka priset på varor med kort datum finns nu i 85 svenska dagligvarubutiker, samt testar hos kedjor i Danmark, Finland och Belgien. På grund av den stora efterfrågan väljer vi nu att gå vidare med en EP-ansökan för konceptet för hela Europa.

”Vi försöker hålla jämna steg med efterfrågan”, säger Adam Vikström, vd på Deligate. – Det finns ett stort intresse för den här tekniken och det är de handlarägda butikerna som har varit snabbast på bollen.

Antalet konsumenter som använder tekniken växer stadigt för varje månad och bland de butiker som lyckats bäst rör det sig om ungefär 500 tillfällen per månad.

Vi har jobbat på flera sätt för att informera kunderna om hur tekniken fungerar och nu intensifieras det arbetet, exempelvis med en ny reklamfilms-serie som går på Facebook, Instagram och Tiktok. I butik jobbar vi med att utbilda konsumenten om vilka typ av varor det är som ofta får prissänkas/svinnas, och som dom alltså skall leta efter.

– Visionen är att det här om tre till fem år ska vara standard i alla dagligvarubutiker, lika självklart som en pantstation är i dag, säger Adam Vikström.

Leave a Reply